V minulých dílech jsme si popsali VoIP telefonii spíše z té abstraktní části. Pokud si však chcete v rámci internetové telefonie zavolat, potřebné zařízení. Druhy koncových zařízení jejich možnosti, výhody a nevýhody si popíšeme v následujících řádcích.

Softwarový telefon

Jednoznačně nejvýhodnějším komunikačním zařízením z hlediska pořizovacích nákladů ve VoIP telefonii v podstatě ani zařízení není. Jedná se totiž o softwarový telefon, tedy program, který běží na počítači účastníka. Pro zvukový vstup a výstup k softwarovému telefonu se v domácnostech většinou používají klasická stereo sluchátka s mikrofonem k PC se dvěma3,5 mm jacky (většinou růžový a zelený). Pro větší fajnšmekry, či pracovní využití jsou vhodné spíše speciální náhlavní soupravy (tzv. Bondovky). Ty většinou mají jedno sluchátko a mikrofon vedený přímo před ústa uživatele. Tyto headsety mají i samy o sobě několik funkcí (zvednutí, ukončení hovoru, volání naposledy volaného čísla atd.) Náhlavní soupravy mohou být i bezdrátové. Ty využívají technologii Bluetooth.

Hlavní výhodou SW telefonu je jeho velmi snadná dostupnost a nulová cena. Velmi jednoduše a zcela legálně si jej tak stáhnete z internetu. Nevýhodou je pak nutnost zapnutého počítače, na kterém program běží. Navíc problémy s počítačem ovlivňují i kvalitu hovoru. Mezi nejznámější softwarové telefony řadíme Skype (proprietální program určený pouze pro jednu službu), X-lite či 3CX VoIP (univerzální softwarové telefony).

VoIP brána

Další jednoduchou a finančně ne příliš náročnou možností jak si zatelefonovat přes VoIP je využít stávající analogový telefon s VoIP bránou (Gateway). VoIP brána zajišťuje převod hlasové komunikace mezi dvěma sítěmi (v našem případě mezi PSTN a VoIP). Pokud tedy uživatel má svůj analogový telefony, nechce ho měnit a chce využívat internetovou telefonii. Musí využít právě bránu. VoIP brány rozlišujeme zejména podle FXS portů. Tedy portů, do kterých můžeme zapojit stávající analogové telefony. V nabídkách výrobců tak najdete jak jedno portovou VoIP bránu vhodnou do domácností, tak např. 24 portovou bránu vhodnou do menších firem. Některé VoIP brány navíc disponují i základními funkcemi ústředny.

Nenáročný zákazník tak získá kompletní VoIP řešení za velmi nízké náklady. Některé  VoIP brány umožňují přidělit jednotlivým pobočkám (analogovým telefonům) jednotlivé SIP účty. U těchto bran tak lze bez problémů mezi jednotlivými pobočkami přepojovat, přesměrovat hovor atd.

Výhodou VoIP brány je nízký pořizovací náklad oproti plnohodnotnému VoIP telefonu. Nevýhodou je nutnost mít zapojeno více než jedno zařízení (VoIP brána + analog. telefon).

VoIP telefon

„Nejčistším" koncovým zařízením ve VoIP telefonii je VoIP telefon. Vzhledově je téměř nerozeznatelný od klasických analogových telefonů, VoIP telefon je však o něco chytřejší.

Je to jednoúčelový počítač (s procesorem, zvukovou kartou, RAM pamětí. FLASH pamětí atd.) na kterém v podstatě běží vlastní softwarový telefon. Stejně jako počítač potřebuje také VoIP telefon pro připojení do IP sítě vhodnou IP adresu. Ta je napevno nastavena nebo přidělena (dynamická) např. přes DHCP server.

Drtivá většina VoIP telefonů je vybavena osmipinovým konektorem RJ45 pro ethernetový kabel, přes který se připojují do IP sítě (internetu). Většina VoIP telefonů pracuje s rychlosti připojení 10/100 Mbit/s. V dnešní době se však již vyskytují i telefony s gigabitovým portem. Pro samotnou svoji funkčnost však VoIP telefon rychlost 1000 Mbit/s zdaleka nevyužije.

Některé z VoIP telefonů disponují tzv. miniswitchem (síťový přepínač). Miniswitch je pro uživatele velkou výhodou. Slouží pro zapojení dvou zařízení (telefon + PC) jedním kabelem do jedné datové zásuvky. IP telefon s funkcí switche má dva RJ45 porty. Od datové zásuvky přivedete kabel do jednoho z portů telefonu, do druhého portu pak připojíte pokračující kabel pro počítač. Nemusíte tak protahovat pro každé zařízení samostatný ethernetový kabel. Oddělení datové komunikace z počítače a VoIP hlasové komunikace z VoIP telefonu procházejících jedním kabelem dosáhneme použitím různých VLAN (virtuální sítě) pro každý z typů komunikace zvlášť. Jednotlivé VLANy mají přiřazenou prioritu, která určuje pozici ve frontách při čekání na průchod síťovým přepínačem (switchem).

Mnoho VoIP telefonů na rozdíl od telefonů analogových potřebuje pro svou funkčnost vnější napájecí adaptér. Plně rozšířené jsou však již také VoIP telefony které umožňují PoE (Power over Ethernet), tedy napájení přímo po datovém kabelu bez nutnosti samostatného adaptéru. Pro využití telefonů s PoE je však nutné aby napájení z datové sítě umožňovaly i switche, přes které je více telefonů zapojeno do IP sítě(pokud jsou použity). VoIP telefony fungují na bázi známých standardů (protokolů). Dnes již většinou na protokolu SIP.

V nabídce výrobců se najde opravdu široká škála VoIP telefonů. Ze standardních stolních telefonů si můžeme vybrat od základních modelů bez displeje, přes telefony zářící moderním designem do domácností až po manažerské telefony s velkým podsvíceným displejem a panelem operátorky.

Mezi stolní VoIP telefony také můžeme řadit videotelefony. Jedná se většinou o multifunkční zařízení s velkým barevným displejem (u některých výrobců i dotykovým). Které jsou díky svým dispozicím a podpoře videokodeků H.264, H.263 připraveny nejen na přenos hlasu, ale také videa. Videotelefony velmi často disponují přidanými hodnotami, které s telefonováním nemají nic společného, jako např. MP3/video přehrávač, prohlížeč fotografií apod.

Další kategorií VoIP telefonů, jsou bezdrátové VoIP telefony. Bezdrátové VoIP telefony může rozdělit do dvou kategorií. VoIP bezdrátové telefony pracující na standardu DECT, což je digitální bezšňůrový telefonní standard pracující na principu tzv. buňkového systému. A bezdrátové VoIP telefony pracující na standardu WiFi (Wireless Fidelity). Výhodou WiFi VoIP telefonu oproti DECT VoIP telefonu je nezávislost na jedné jediné základně. S WiFi telefonem si tak zavoláte v podstatě odkudkoliv, kde je dosah WiFi připojení k internetu.

Ve struktuře VoIP telefonie samozřejmě nejsou jen výše popsané zařízení. Mezi další spíše doplňkové zařízení můžeme řadit např. IP vrátníky – alternativu za analogové dvěřníky a zvonky, nebo IP kamery pro hlídání objektů, které např. můžete propojit s již zmiňovaným VoIP videotelefonem.

Veškerá IP zařízení sebou nesou nejnovější technologie a moderní funkce, které mnohdy již u analogových zařízení nenajdeme. Navíc se většinou jedná o velice jednoduše ovladatelné a intuitivní produkty.

V příštím díle se podíváme na zoubek VoIP ústřednám a možnosti jejich propojení s informačními systémy.

Verze pro tisk

Porovnat produkty: 0